Köpvillkor

Välkommen till Scoretts e-handel! Vi vill att det ska vara så enkelt och bekvämt som möjligt att handla hos oss. Här har vi samlat all information som gäller köp, betalning, leveranser och returer. Du kan också gå till avsnittet Vanliga frågor som förhoppningsvis kan ge svar på det du undrar över.

Företagsuppgifter

Scorett Footwear AB
Härdgatan 22-24
432 32 Varberg
010-498 00 00 
kundtjanst@scorett.se 
Org nr: 556350-7747

Kom i kontakt med vår kundtjänst
Mail: kundtjanst@scorett.se 
Telefon: 010-498 00 00

Kundtjänst öppettider
måndag-fredag 08.00-17.00
lördag 10.00-15.00 Obs! endast chatt och mail
söndag stängt 

Åldersgräns

Du måste vara 18 år eller äldre för att handla i Scoretts e-handel.

Priser

Alla priser anges i SEK och är inklusive 25% mervärdeskatt. Kampanjpriser gäller så länge lagret räcker, om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i texter samt att det kan förkomma avvikelser i pris och produktinformation mellan butik och webshop vid kampanjer i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Slutförsäljning

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och felaktiga lagersaldon. När du lägger en order hamnar den artikel du valt i kundkorgen. Det kan dock inträffa att någon annan kund samtidigt hinner slutföra ett köp med samma vara, om det inte finns tillräckligt med varor på lager kan det hända att din vara inte längre finns kvar i kundkorgen när du kommer till betalläget.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i texter, priser och produktinformationer. Vi kan inte garantera att de färger som återges på din skärm stämmer helt överens med verkligheten, då färgåtergivningen kan bero på din individuella skärminställning.

Personuppgifter

Scorett hanterar samtliga personuppgifter på ett korrekt och kontrollerat sätt för att dina uppgifter inte ska kunna läsas av obehöriga. Vi följer dataskyddsförordningen GDPR, och de personuppgifter som lämnas vid köp används endast för att administrera ditt köp. För mer information angående säkra betalningar läs mer under rubriken Betalning.

När du lägger din beställning hos oss måste du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall där du väljer att betala via faktura eller delbetalning behöver du även ange ditt personnummer. Om du väljer att bli medlem i vår kundklubb Club Solemate måste du också uppge ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering. Notera att vi måste lämna vidare dina personuppgifter till vår betalningsförmedlare DIBS, vår fakturapartner Klarna samt vår logistikpartner för att de ska kunna fullgöra sina åtaganden.

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig ska raderas.
Läs vår Integritetspolicy 

Trygg E-handel

Trygg e-handel är en certifiering för e-handels företag. E-handelsföretag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på online. Det finns en stor mängd aktörer som säljer varor och tjänster på online i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du som kund vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid och att du kommer kunna få hjälp efter köpet om något skulle vara fel.

Trygghet

Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du klickat på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.
När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handelsföretag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

Trygg e-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar online. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi. Se fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

Säkerhet

Svensk Digitial Handel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument. Om du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs får företaget en "prick" i vårt register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg e-handel symbolen.

För din trygghet är scorett.se krypterad med SSL certifikat. Ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation, genom vilket en legitimationskontroll av certifikatet kan göras för att se vem som innehar det. SSL-certifikat används för att kunna säkra en server, till exempel en webbserver eller en mailserver.

Betalningssätt 

Att handla på Scoretts e-handel är enkelt och säkert. Du kan alltid hitta ett betalningssätt som passar dig. Du kan välja att betala med faktura, kort, direktbetalning bank eller delbetalning. Läs mer om de olika betalningssätten nedan. Scorett samarbetar med Klarna för alla betalningar. Här kommer du i kontakt med Klarna kundservice. Du kan även kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå deras kundtjänst på telefon 08-120 120 10.

Kort

Du kan betala med Visa och Mastercard. Ingen extra avgift tas ut vid kortbetalning. I samband med orderläggning reserveras beloppet. När varorna skickas från vårt lager dras pengarna från ditt konto. Om någon vara som beställts trots allt visar sig vara slut debiteras du inte för denna. Vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Det innebär att du måste ange en personlig kod innan köpet slutförs. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, välj fakturabetalning alt. direktbetalning bank eller kontakta din bank för att aktivera 3D Secure. Endast kort utfärdade i Sverige är godkända.

Faktura

Du kan välja att betala mot faktura. Då kan du få hem dina skor och prova dem i lugn och ro innan du betalar. Vi samarbetar med Klarna som hanterar våra fakturor. Fakturan skickas via e-mail när produkten har packats. Fakturan ska betalas inom 30 dagar, räknat från orderdatum. Om betalningen inte har inkommit inom denna tid skickas en skriftlig betalningspåminnelse. Då utgår även en lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt gällande referensränta med tillägg på 24%. För din egen trygghet levereras köp med faktura endast till din folkbokföringsadress. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt, och kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress! Adressen hämtas från Klarnas register, kontakta därmed Klarna om adressen är felaktig. De uppdaterar i så fall sitt adressregister, och det slår igenom på köpsidan direkt. Vid köp gjorda med faktura eller delbetalning kan det göras en kreditupplysning, kreditupplysningsföretaget är då skyldiga att skicka ut en kopia varje gång det görs en sådan upplysning på en privatperson. Klarna åtar sig att vid var tid vara validerad enligt Payment Card Industry Data Security Standards (”PCI DSS”).

Om retur görs bör Klarna kontaktas för att undvika att en påminnelse skickas ut. Observera att din faktura måste betalas även om din leverans är föremål för reklamation. När reklamationen är behandlad sker en återbetalning. Vid delretur ska den eller de artiklar som returnerats dras av från fakturan. Det är ursprungsfakturan som ska betalas, ingen ny faktura skickas ut vid delretur. Om du har frågor om din faktura, vill stoppa fakturan på grund av retur, eller tillfälligt vill flytta fram fakturans förfallodatum kan du göra det via Klarnas webbplats som du hittar här. Du kan också kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå deras kundtjänst på telefon 08-120 120 10. 

Delbetalning via Klarna konto

Du kan även välja att delbetala i din egen takt med Klarna konto. Du väljer då själv hur mycket du vill betala, som lägst 50 kr eller 1/24 av totalbeloppet. Du kan när som helst välja att betala av hela beloppet på en gång. Delbetalningar hanteras av Klarna AB. Alla månadens köp sammanställs på en faktura som skickas ut i början av nästkommande månad. Vid köp gjorda med faktura eller delbetalning kan det göras en kreditupplysning, kreditupplysningsföretaget är då skyldiga att skicka ut en kopia varje gång det görs en sådan upplysning på en privatperson.  För Klarna konto gäller en månadsränta på 19,9% och en aviavgift på 29 kr per utsänd avi. Vid faktura- och kontoköp görs en kreditupplysning och en kopia på upplysningen kan komma att skickas till din folkbokföringsadress. Du kan få svar på frågor om din faktura och mer information om Klarna konto här. Du kan också kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt, och kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress! Adressen hämtas från Klarnas register, kontakta därmed Klarna om adressen är felaktig. De uppdaterar i så fall sitt adressregister, och det slår igenom på köpsidan direkt. Vid delretur ska den eller de artiklar som returnerats dras av från fakturan. Det är ursprungsfakturan som ska betalas, ingen ny faktura skickas ut vid delretur.

Presentkort och bonuscheckar

Bonuscheckar med 7-siffrigt checknummer kan användas i webshopen i fältet för Rabattkod. Presentkort kan endast lösas in i butik.

Fraktkostnad och leveranstid

Fraktkostnad:
Utlämningsställe 69 kr
Hemleverans 150 kr
Leverans till butik är kostnadsfritt

Om leveranstiden överstiger den normala leveranstiden blir du meddelad om försening. Observera att du har rätt häva ditt köp utan kostnad vid sådan försening. Scorett råder inte för omständigheter som ligger utanför vår kontroll och kan inte ansvara för förseningar som uppstår på grund av att Postnord inte fullgör sitt åtagande i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumentlagstiftning.

Leverans med Postnord Mypack

Ditt paket levereras med Postnord MyPack till ditt närmaste ombud. Du kan för närvarande inte välja eller ändra ombud. Information om var Postnord har sina ombud hittar du här. Ordrar som vi tar emot före kl 11.00 skickas från oss samma dag. Leveranstiden är normalt 1-3 vardagar. Leverans sker bara till adresser i Sverige. När din order är skickad från oss får du ett mail med paketets kollinummer. Du kan söka din leveransstatus på Postnords hemsida www.posten.se. När ditt paket ankommit till ombudet får du ett sms-meddelande med paketets id-nummer. Du måste ha med dig legitimation när du hämtar ut ditt paket. Om någon annan än beställaren ska hämta ut paketet måste den personen kunna visa både sin egen och beställarens legitimationer. Om namnbyte måste göras på paketet i efterhand för att rätt person ska kunna hämta ut det kostar det 150 kr, och i förekommande fall debiteras denna kostnad vidare på kunden. 

Uthämtning i butik

Du kan kostnadsfritt välja att hämta ditt paket i en valfri Scorettbutik (ej Outlet). Leveranstiden är normalt 2-5 vardagar. Vid beställningen anger du den butik som du vill hämta dina varor hos. När ditt paket har ankommit till butiken får du ett sms-meddelande som talar om att paketet finns att hämta. Du måste uppvisa legitimation när du hämtar ditt paket.  

Delleveranser

Scorett tillämpar inga delleveranser. Om någon vara i beställningen trots allt inte finns på lager skickas de varor som kan levereras, och de varor som inte kan levereras krediteras.

Förlängd liggetid

Ditt paket ligger kvar hos Postens ombud i 14 dagar. Om man av någon anledning vill förlänga denna tid kostar det 100 kr. Man kan förlänga tiden till max 30 dagar. Om liggetiden förlängs på kundens begäran förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden. 

Flytt av paket

Var noga vid beställningen och ange rätt adress och postnummer. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt. Denna kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress. Adressen hämtas från Klarnas register och om adressen är felaktig kan du också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. De uppdaterar i så fall sitt adressregister och det slår igenom på köpsidan direkt. Att flytta ett paket från ett ombud till ett annat kostar 150 kr. Om flytten sker på kundens egen begäran eller på grund av att kunden angett fel adress eller postnummer vid beställningen förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden. 

Ej utlösta paket

Ditt paket ligger kvar hos Postnords ombud eller i butik i 14 dagar. Om paket inte hämtats ut debiterar vi frakt- och hanteringskostnader för outlöst paket med 150 kr. 

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt från mottagandet av varan, enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Som konsument har du rätt att återfå pengarna vid ångrat köp inom 14 dagar från den dag då Scorett mottagit ångermeddelandet. Du får givetvis prova varan om den passar men vid retur ska varan vara i ursprungligt skick/oanvänd och den ska oskadad returneras i sin originalkartong. I de fall den returnerade produkten blivit använd i en större omfattning än som krävs för att undersöka varan kan avdrag för värdeminskning tillämpas eller ångerrätt nekas. Då får du som konsument stå för returkostnad och eventuell återsändning om varan önskas åter. För att utnyttja ångerrätten ska varan alltid returneras till vårt lager eller lämnas in till någon av våra butiker som närmaste ombud. Tänk på att du måste meddela oss att du ångrar dig inom 14 dagar efter att din vara anlänt till dig eller ditt ombud. Här finner du konsumentverkets ångerblankett

Byte

Vid byte av en e-handelsorder måste du lägga en ny order i webshopen på den nya storleken och returnera produkten du vill byta. Du skickar tillbaka den artikel du önskar byta och använder returfraktsedeln som bifogades i leveransen. 

Vill du byta en produkt i en butik, kontakta först kundtjänst som kan hjälpa dig med att hitta en butik där varan finns i lager. 

Retur

Vill du nyttja din ångerrätt och returnera varan skickar du tillbaka den till vårt e-handelslager genom att lämna in den i butik eller till ett postombud. Använd returfraktsedeln som bifogades vid leveransen. Ange returorsak på returfraktsedeln. Kontakta kundtjänst om returfraktsedel saknas. Använd gärna samma påse som leveransen kom i. Skokartongen måste emballeras väl. Obs! inga klisteretiketter eller tejp får sättas direkt på skokartongen.

Ta bort eventuella gamla fraktetiketter. Retur till e-handelslagret kostar 69 kr vilket regleras i samband med återbetalningen. Scorett ersätter inte returkostnad som kund själv lagt ut.

Du ansvarar för varan tills den når vårt lager. Spara det kvitto du får vid inlämningen. Om du använder den förtryckta returfraktsedeln kan du följa returen på www.postnord.se

Om ditt betalsätt är Klarna Faktura ska du vid retur till lager inte betala din ursprungliga faktura. En ny faktura på 69 kr för returfrakten kommer att skickas ut. Du bör vid retur kontakta Klarna och meddela att du returnerat dina varor för att undvika påminnelse och påminnelseavgift på din faktura. Det gör du lättast via Klarnas webbplats. Du kan också kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. 

Returadress
Scorett Centrallager
Härdgatan 22
432 32 Varberg

Återbetalning

Vid retur görs en återbetalning som sker med samma betalningssätt som vi köptillfället, med avdrag för returfrakten. Det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalat belopp finns på ditt konto. Vid återbetalning av retur har vi rätt att dra av för eventuell värdeminskning som uppkommit vid din hantering av varan. Scorett kan dröja med återbetalning om varan inte inkommit i retur, men om du bevisar att varan är återsänd genom att uppvisa kvitto så sker återbetalning snarast utan onödigt dröjsmål.

Reklamationer

Scorett ansvarar för att varor som levereras går i väg i felfritt skick. Skulle ändå varan vara trasig eller felaktig när den kommer fram ska kundtjänst kontaktas innan varan returneras. Vi följer konsumentköplagen vilket innebär att du har 3 års reklamationsrätt. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel inom 2 månader anses alltid inom skälig tid. Scorett måste bevisa i det fall felet inte varit ursprungligt de 6 första månaderna, därefter är det du som måste bevisa att felet varit där frå början eller att det beror på ett produktionsdel. Eventuell transportskada bör noteras i samband med utlämningen. En transportskada behandlas på samma sätt som övriga reklamationer. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och eventuella frakt- och fakturaavgifter i samband med köpet återbetalas. Enklast är att du vid en reklamation vänder dig till en Scorettbutik. Du hittar din närmaste Scorettbutik här

Scorett följer Distanshandelslagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och beslut. 

Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Scorett Footwear AB medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN och rättar sig alltid efter ARNs beslut. www.arn.se Box 174, 101 23 Stockholm

Vid alternativ tvistlösning kan du som konsument vända dig till EU-kommissionens onlineplattform,European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) https://ec.europa.eu/odr

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför Scoretts kontroll vilken skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force majeure, vilket innebär att Scorett befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.

Ladda ner Scoretts köpvillkor här