Köpvillkor
Välkommen till Scorett! Här hittar du all information du behöver om dina rättigheter och skyldigheter när du handlar hos oss. Vi vill att ditt köp ska kännas tryggt, enkelt och tydligt – från beställning till leverans och eventuellt retur. Dessa köpvillkor gäller när du handlar på scorett.se, som ägs och drivs av Scorett Footwear AB.
När du genomför ett köp hos oss accepterar du våra köpvillkor. Scorett följer svensk lag, inklusive Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Konsumentköplagen.
Åldergräns
För att handla hos oss måste du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.
Beställning
När du har lagt din beställning får du en orderbekräftelse via e-post. Den bekräftar att din order mottagits.
När varan skickas från vårt lager får du även en leveransbekräftelse med spårningsinformation.
Om något blir fel i beställningen – exempelvis slutförsäljning eller uppenbart felaktigt pris – kontaktar vi dig så snart som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att neka eller korrigera en beställning i sådana fall. Scorett har även rätt att neka beställningar från kunder som Scorett misstänker bryter mot Scoretts e-handelspolicy.
E-handelspolicy
Av miljö- och logistikskäl finns det vissa krav för att få handla på Scoretts e-handel:
- Att köparen har en intention att behålla de produkter som beställs. Att köparen ska ha en intention att behålla de produkter som beställs hindrar köparen aldrig från att i efterhand ångra dig. Du har alltid rätt till din lagstadgade ångerrätt enligt våra köpvillkor.
- Att köparen inte är hotfull och beter sig respektfullt mot vår personal i samband med köp och returer eller vid kontakt med vår kundtjänst.
- Att köparen ej har onormala köp- och returbeteenden som visar att köparen tidigare inte haft någon intention att behålla beställda produkter.
Priser & betalning
Samtliga priser är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Eventuella fraktkostnader tillkommer och redovisas alltid innan du bekräftar ditt köp.
Betalningsalternativ
Kort:
Pengarna dras från ditt kort när vi packat och skickat din order. Vi arbetar med en auktoriserad kortinlösare som hanterar alla kortuppgifter, inga kortuppgifter hanteras av oss. Naturligtvis är överföringen krypterad och vi har stöd för 3D-secure, allt för kundens säkerhet. Vid godkänner enbart svenska VISA/Mastercard.
Klarna hanterar samtliga betalningar hos Scorett, även om köpet genomförs med kortbetalning.
Klarna:
Scorettt erbjuder även betalning via vår samarbetspartner Klarna Bank AB (”Klarna”), organisationsnummer 556737-0431. Vi rekommenderar dig att läsa igenom gällande villkor för hur Klarna hanterar dina personuppgifter och ditt köp, informationen hittar du här.
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på www.konsumenterverket.se
Presentkort & bonuscheckar
Bonuscheckar laddas automatiskt på ditt medlemskap och kan lösas in i kassan både på e-handeln och i butik. Presentkort kan endast lösas in i butik.
Slutförsäljning
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och felaktiga lagersaldon. När du lägger en order hamnar den artikel du valt i kundkorgen. Det kan dock inträffa att någon annan kund samtidigt hinner slutföra ett köp med samma vara, om det inte finns tillräckligt med varor på lager kan det hända att din vara inte längre finns kvar i kundkorgen när du kommer till betalläget.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i texter, priser och produktinformationer. Vi kan inte garantera att de färger som återges på din skärm stämmer helt överens med verkligheten, då färgåtergivningen kan bero på din individuella skärminställning.
Leveranser
Vår målsättning är att du som kund ska få leverans inom 2-5 arbetsdagar. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar att expediera samt omständigheter vilka Scorett inte råder över som tex förseningar hos transportören.
Om leveranstiden överstiger den normala leveranstiden blir du meddelad om försening. Observera att du har rätt häva ditt köp utan kostnad vid sådan försening. Scorett råder inte för omständigheter som ligger utanför vår kontroll och kan inte ansvara för förseningar som uppstår på grund av att Postnord eller Instabee inte fullgör sitt åtagande i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumentlagstiftning.
Vilka leveransalternativ som finns tillgängliga beror på olika faktorer såsom var du bor och hur stort paketet med beställningen blir. Fraktkostnaden framgår i kassan. Om du väljer leverans till butik meddelar vi dig via sms eller e-post när din order är redo att hämtas.
Ej j utlösta paket
Ditt paket ligger kvar hos Postnords ombud eller i butik i 14 dagar. För paketbox gäller 7 dagar. Om paket inte hämtats ut debiterar vi frakt- och hanteringskostnader för outlöst paket med 150 kr.
Flytt av paket
Var noga vid beställningen och ange rätt adress och postnummer. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt. Denna kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress. Adressen hämtas från Klarnas register och om adressen är felaktig kan du också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. De uppdaterar i så fall sitt adressregister och det slår igenom på köpsidan direkt. Att flytta ett paket från ett ombud till ett annat kostar 150 kr. Om flytten sker på kundens egen begäran eller på grund av att kunden angett fel adress eller postnummer vid beställningen förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden.
Byte
Byte online
Vid byte av en e-handelsorder måste du lägga en ny order på den nya storleken och returnera produkten du vill byta. Du returnerar den artikel du önskar byta genom att registrera din retur här: scorett.se/retur och lämnar sedan in ditt paket till ett postombud eller i valfri Scorett-butik.
Byte i butik
Vill du byta en produkt i en butik går det självklart bra. Returen är då kostnadsfri. Du kan antingen kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med att se om produkten och storleken finns i din närmsta Scorett-butik. Eller så går du in på vår hemsidan och letar upp produkten du vill ha och klickar på knappen "se lagerstatus i butik".
Retur
Vill du utnyttja din ångerrätt och returnera din vara? Självklart går det bra! Skicka tillbaka varan i samma skick som du fick den, inom 14 dagar från att du mottagit leveransen (vid kampanjer kan längre returperiod gälla).
Du får gärna prova varan inomhus för att se att den passar, men varan får inte vara använd utomhus eller visa tecken på slitage, kan vi göra ett avdrag för värdeminskning – eller i vissa fall neka ångerrätten helt. I sådana fall står du som kund för returkostnaden och eventuell återfrakt om du vill ha tillbaka varan.
Såhär gör du din retur
Registrera din retur här: scorett.se/retur och lämna sedan in ditt paket till ett postombud eller lämna tillbaka varan gratis i valfri Scorett-butik.
Använd gärna samma förpackning som varan kom i. Skokartongen måste vara väl emballerad – och tänk på att inte sätta tejp eller etiketter direkt på skokartongen. Är kartongen tejpad, skadad eller saknas helt tillkommer en avgift på 150 kr.
Kostnad för retur
Retur i butik: alltid kostnadsfri.
Retur till e-handelslagret via ombud: 99 kr, som dras av vid återbetalningen.
Observera att Scorett ersätter endast fraktkostnader om du returnerar hela ordern.
Viktigt att tänka på
Du ansvarar för varan tills den har kommit fram till vårt lager.
Spara alltid inlämningsbevis när du lämnar in din retur.
Återbetalning
Vid retur görs en återbetalning som sker med samma betalningssätt som vi köptillfället, med avdrag för eventuell frakt och returavgift. Det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalning sker. Vid återbetalning av retur har vi rätt att dra av för eventuell värdeminskning som uppkommit vid din hantering av varan. Scorett kan dröja med återbetalning om varan inte inkommit i retur, men om du bevisar att varan är återsänd genom att uppvisa kvitto så sker återbetalning snarast utan onödigt dröjsmål.
Reklamation
Scorett ansvarar för att varor som levereras går i väg i felfritt skick. Skulle ändå varan vara trasig eller felaktig när den kommer fram ska den reklameras. I första hand ska en reklamation göras via någon av Scoretts butiker för vidare bedömning, även om varan är köpt på e-handeln. Vi kan inte göra bedömningar på reklamationsärenden genom bilder utan vi behöver få in varan till butik. Här hittar du din närmsta Scorett-butik.
Om du reklamerat till oss inom två månader från att du upptäckte felet anses din reklamation alltid lämnad inom skälig tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år och två månader från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss. Scorett måste bevisa i det fall felet inte varit ursprungligt de 2 första åren, därefter är det du som måste bevisa att felet varit där från början eller att det beror på ett produktionsfel. Eventuell transportskada bör noteras i samband med utlämningen. En transportskada behandlas på samma sätt som övriga reklamationer. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och eventuella frakt- och fakturaavgifter i samband med köpet återbetalas.
Scorett följer Distanshandelslagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och beslut.
Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Scorett Footwear AB medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN och rättar sig alltid efter ARNs beslut. www.arn.se Box 174, 101 23 Stockholm
Vid alternativ tvistlösning kan du som konsument vända dig till EU-kommissionens onlineplattform,European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) https://ec.europa.eu/odr
Säkerhet
För din trygghet är scorett.se krypterad med SSL certifikat. Ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation, genom vilket en legitimationskontroll av certifikatet kan göras för att se vem som innehar det. SSL-certifikat används för att kunna säkra en server, till exempel en webbserver eller en mailserver.
Personuppgifter
Scorett hanterar samtliga personuppgifter på ett korrekt och kontrollerat sätt för att dina uppgifter inte ska kunna läsas av obehöriga. Vi följer dataskyddsförordningen GDPR, och de personuppgifter som lämnas vid köp används endast för att administrera ditt köp. För mer information angående säkra betalningar läs mer under rubriken Betalning.
När du lägger din beställning hos oss måste du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall där du väljer att betala via faktura eller delbetalning behöver du även ange ditt personnummer. Om du väljer att bli medlem i vår kundklubb Club Solemate måste du också uppge ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering. Notera att vi måste lämna vidare dina personuppgifter till vår betalningsförmedlare DIBS, vår fakturapartner Klarna samt vår logistikpartner för att de ska kunna fullgöra sina åtaganden.
Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig ska raderas. Läs vår Integritetspolicy
Cookie policy
En cookie är data som skickas från en webbplats och lagras lokalt i besökarens webbläsare medan den besöker en webbplats. När besökaren besöker samma webbplats igen så kan data som är sparad i cookien hämtas upp och notifiera webbplatsen om besökarens tidigare aktiviteter.
Vi använder cookies för att underlätta analyser av trafik på scorett.se och skapa en bättre användarupplevelse, det kan tex innebära att vi sparar information om besökares landsval, information om tidigare besök på scorett.se samt vilka sidor som besökts på scorett.se
Läs mer om cookies i vår Integritetspolicy eller på http://www.allaboutcookies.org/. Här kan du alltid ändra eller ta tillbaka ditt samtycke.
Force majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför Scoretts kontroll vilken skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force majeure, vilket innebär att Scorett befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.
Bolagsinformation
Scorett Footwear AB
Härdgatan 22-24
432 32 VARBERG
Organisationsnummer: 556350-7747
Momsregistreringsnummer: SE556350774701